×

Προειδοποίηση

JUser: :_load: Αδυναμία φόρτωσης χρήστη με Α/Α (ID): 206

Ιστορική Εξέλιξη του Θεσμού των Κρατικών Συντάξεων

 

1.- Ιστορικώς την εξέλιξιν του θεσμού δυνάμεθα να την διακρίνουμε σε τέσσερις περιόδους. Η περίοδος μέχρι και του Η’ π.Χ. αιώνος. Η κλασσική εποχή. Η εν συνεχεία ταύτης και μέχρι του ΙΖ’ αιώνος νεκρά περίοδος. Η από του ΙΗ’ αιώνος μέχρι σήμερα περίοδος των νεωτέρων φάσεων του θεσμού.

2.- Κατά την πρώτη, ιστορικώς, φάση συναντάμε τον πρόδρομο του θεσμού των κρατικών συντάξεων. Τον θεσμό των αεισιτών, ο οποίος εισήχθη κατά πάσαν πιθανότητα το 1000 π.χ. επί Κόδρου. Συνίστατο στην με δαπάναις του Δημοσίου διατροφή εις το Πρυτανείο των διακριθέντων πολιτών για μεγάλα κατορθώματα, ακόμη και των απογόνων τους. Ως πρώτος αείσιτος φέρεται(Λυκούργου κατά Λεοκράτους) ο εκ των Δελφών Κλεομέντις και οι απόγονοι αυτού. Με τον θεσμό περείχετο στον διακριθέντα δικαίωμα σε ισόβιο σίτηση στο Πρυτανείο. Η ισόβιος σίτηση ήταν τρόπος έκφράσεως της ευγνωμοσύνης της πόλεως΄ ήταν αναγνώριση της ηρωικής ηθικής προσωπικότητας και κίνητρο για την μίμηση από τους πολλούς της συμπεριφοράς των εχόντων τέτοια προσωπικότητα ατόμων, προς όφελος του συνόλου. Ο θεσμός των αεισιτών είχε σκοπό ηθικοποιητικό. Από το θεσμό αυτό, ο μεταγενέστερος το 355 π.Χ. διαμορφωθείς το πρώτον όρο « σύνταξη»- σήμαινε αμοιβή, πληρωμή προς ηπιωτέρα έκφραση του όρου μισθός- διετήρησε δε το ηθικό και αξιολογικό στοιχείο, αφ’ ενός μεν της ευγνωμοσύνης(ηθικό στοιχείο) από της πλευράς του παρέχοντος την σύνταξη, αφ’ ετέρου δε της ηθικής προσωπικότητας(αξιολογικό στοιχείο) από την πλευρά του λαμβάνοντος αυτή. Οι δυο αυτές προυποθέσεις, παρέμειναν μέχρι σήμερα, ως εννοιολογικά στοιχεία της σύνταξης, παρά την πάροδο 3000 ετών από την εισαγωγή του θεσμού των αεισιτών.

3.- Όταν οι πολιτικοί σκοποί του « Κράτους –Πόλεως» ωρίμασαν και έγιναν σαφείς στην κλασσική εποχή , οι ηθικοποιητικοί σκοποί από τους οποίους ενεπνεύσθη ο θεσμός των αεισιτών, δεν ήσαν οι μόνοι πρόσφοροι για την βοήθεια των πασχόντων της κοινωνίας. Μια περίοδος διαμάχης στην Αθήνα προς κατάληψη της Αρχής, έπεισε τον Πεισίστρατο(ΣΤ’ αιών π.Χ.) να εφαρμόσει όπως μαρτυροί ο Πλούταρχος τον θεσμό των «αδυνάτων» τον οποίο ο Σόλων είχε κατοχυρώσει νομοθετικώς(« και νόμου αυτός ετέρους έγραψεν ων έστι και τους πυρωθέντας εν πολέμω δημοσία τρέφεσθαι κελεύων»Ν. Παπαδούκα, Ο Σόλων, Ερμούπολις 1844).

Κατά τον θεσμό των «αδυνάτων», οι εν πολέμω στο σώμα τρωθέντες διατρέφοντο από το Δημόσιο. Ελάμβαναν συγκεκριμένα δύο οβολούς την ημέρα(κατ’ άλλους πέντε), από την Βουλή για την διατοφή τους και αφού προηγουμένως εξετάζοντο από αυτή. Το ποσό δεν ήταν ευτελές, διότι η ζωή στην κλασσική εποχή δεν ήταν ακριβή. Με ένα και μισό οβολό ημερησίως μπορούσαν να αγοράσουν άρτο, ελιές, ψάρι ή κρέας. Δύο οβολοί ήσαν αρκετοί για να εξασφαλίσου τροφή, θέρμανση, ένδυση, και κατοικία για ένα άτομο. Για να αναγνωρισθεί κάποιος δικαιούχος του ανωτέρω βοηθήματος έπρεπε να συντρέχουν ωρισμένοι λόγοι. Διαρκής αναπηρία΄ απορία΄ιδιότης του Αθηναίου πολίτου΄ ανεπίληπτο ήθος. Ο έλεγχος και η αναγνώριση του δικαιώματος γινόταν από την Βουλή των πεντακοσίων.

Σε περίπτωση που αναγνωρίζετο κάποιος ως αδύνατος, χωρίς την συνδρομή των άνω όρων μπορούσε κάθε ένας να προβεί σε καταγγελία της οποίας επηκολουθούσε δίκη ενώπιον της Βουλής.

Εκτός όμως των αναπήρων, βοηθήματος εδικαιούντο και οι οικογένειες των φονευθέντων στον πόλεμο (ορφανά,χήραι,γονείς), όπως μαρτυροί ο Θουκιδίδης.

Ο θεσμός των «αδυνάτων» ενώ διετήρησε από τον θεσμό των αεισιτών τους ηθικοποιητικούς σκοπούς της παροχής(ευγνωμοσύνη της πόλεως προ στους θυσιάζοντες την ζωή τους ή την σωματική τους ακεραιότητα, αλλά και ανεπίληπτον ήθος ως προυπόθεση της παροχής από πλευράς του δικαιούχου) εν τούτοις επεβλήθη εκ λόγων κοινωνικοπολιτικών.

Τούτο προκύπτει εξ τριών βασικά στοιχείων. Πρώτον, διότι τον θεσμό καθιέρωσε νομοθετικώς, ως προαναφέρθη ο Σόλων, του οποίου η όλη πολιτική φιλοσοφία ήταν η πάταξη της δημαγωγίας με την προβολή υψηλών αξιών τις οποίες οι πολίται θα ενστερνίζονται με σύστημα πειθαρχίας στηριζόμενο σε κατάλληλη νομοθεσία.

Δεύτερον, διότι οι τεθείσες προυποθέσεις απορίας και ιδιότητος του Αθηναίου πολίτου(θα λέγαμε σήμερα Ελληνική ιθαγένεια) είναι απόδειξη των κοινωνικοπολιτικών σκοπών του βοηθήματος και τρίτον διότι το πρώτον εμφανίζεται με τον θεσμό η ιδέα της αναγνώρισης από την πολιτεία ιδία ως προς αυτήν υποχρέωση προς αποκατάσταση του παθόντος και της οικογένειάς του. Εμφανίζεται δηλαδή η ιδέα της ευθύνης του συνόλου για το συγκεκριμένο άτομο και κατοχυρούται νομοθετικώς.

Εν τούτοις δεν συνίσταται ακόμη έννομος σχέση από την οποία να δημιουργείται αξίωση του παθόντος ή της οικογένειάς του αναγνώρισης και καταβολής του βοηθήματος. Εκ του λόγου αυτού και η διδομένη προς αποκατάσταση παροχή δεν δύναται ακόμη να ονομασθεί « σύνταξη» αλλά απλώς βοήθημα.

4.- Η διεύρυνση όμως στην οποία υπέστη ο θεσμός των «αδυνάτων» στην Δημοκρατία του Περικλέους κατέστησε συνειδητή στους επιγενόμενους την δημοσιονομική σημασία του θεσμού.

Πράγματι μετά την κατάλυση του πρώτου Ελληνισμού, ο καθ΄ ολοκληρία Ελληνικός αυτός θεσμός, χάνεται κάτω από την δυσμενή ανάμνηση των δημοσιονομικώς ολέθριων για την ηγεμονία των Αθηνών αποτελεσμάτων της γενικής μισθοδοσίας, με την καθιέρωση του εκκλησιαστικού μισθού και του θεωρικού, που καταργήθηκε όμως, με την οριστική επικράτηση του Φιλίππου.

Οι Ρωμαίοι καίτοι ενστερνίσθηκαν τις φιλοσοφικές ιδέες των Ελλήνων ιδία των Στωικών και του Αριστοτέλους, εν τούτοις δεν επανασυνιστούν τον θεσμό με την αυτή ή διάφορη μορφή. Εις τους Ρωμαίους πολίτες εφ’ όσον υπηρέτησαν υπό τα όπλα, μετά την λήξη της στρατιωτικής τους υπηρεσίας χορηγείται εφ’ άπαξ αμοιβή υπό μορφή χρημάτων ή κτηματικής περιουσίας.

Ειδική μέριμνα υπέρ των αναπήρων και θυμάτων πολέμου δεν προκύπτει κατ’ αρχή εκ των ιστορικών πηγών. Υπαλληλικό κράτος εξ άλλου μόνο από την εποχή της Αυτοκρατορίας( από του Διοκλητιανού και του Μεγάλου Κωνσταντίνου) οργανούται με διαρκή αύξηση των αρμοδιοτήτων του Κράτους και την πρώτην εμφάνιση του κρατικού παρεμβατισμού. Η υπαλληλία κατά την περίοδο της Αυτοκρατορίας απετελείτο από τους αυλικούς, τους πολιτικούς υπαλλήλους και τους στρατιωτικούς υπαλλήλους. Οι ανώτατοι εκ των οποίων ετέλουν χρέη ανάλογα προς τους σημερινούς Υπουργούς (Υπουργός Δικαιοσύνης, Υπουργός Οικονομικών, Υπουργός Αυτοκρατορικού Ταμείου και Αρχηγός Αυτοκρατορικού Οίκου)αποτελούσαν την κρατούσα τάξη εις τρόπον ώστε να μην υφίστατο κοινωνική ως προς αυτούς ανάγκη μέριμνας μετά την απομάκρυνση από τα αξιώματά τους.

Κατά την Βυζαντινή περίοδο παρατηρείται μια τάση διεξαγωγής αγώνος κατά της εκμετάλλευσης του οικονομικώς ασθενέστερου ή σε ανάγκη ευρισκόμενου(ενδεούς). Η εμφανιζόμενη όμως υπέρ των ενδεών προστασία έχει χαρακτήρα φιλανθρωπικό(προνοιακό) και παρέχεται κυρίως από την Εκκλησία και τα μοναστήρια εις βάρος της περιουσίας τους, παρεχόμενη από την εποχή του Λέοντος του Σοφού και με κάποια μικρή κρατική επιχορήγηση.

Αρχή εκδημοκρατικοποίησης του Κράτους συναντάμε βασικά κατ’ αρχήν το 1215 με την MAGNA CARTA του Ιωάννου του Ακτήμονος στην οποία τέθηκε η αρχή της υποταγής της Βασιλείας στον νόμο. Στη Γαλλία επί Λουδοβίκου του 9ου συναντάται η τάση καλής οργάνωσης των Δημοσίων Υπηρεσιών με την δημιουργία του PARLEMENT(ανώτατη δικαστική υπηρεσία από επαγγελματίες νομικούς) και του COYR DES TEMPTES.( Διοικητικός και οργανωτικός παράγων του θεσμού).

Ένας άλλος ιστορικός σταθμός πρόδρομος της επιβολής των κοινωνικοπολιτικών παραγόντων, ως προσδιοριστικών μεταγενεστέρως της πολιτικής των κρατών, είναι η δημιουργία κατά τον 13ο αιώνα αστικών κέντρων(Παρίσι 200.000, Βενετία και Μιλάνο 400.000,Φλωρεντία 40.000). Η μείωσις κατά τον 14ο αιώνα και 15ο αιώνα του αστικού αυτού πληθυσμού συνεπεία των επιδημιών κυρίως της Πανούκλας(μαύρου χάρου) είχε ως αποτέλεσμα την οικονομική κατάπτωση και έτσι η μάζα των κοινωνικώς αδυνάτων άρχισε σιγά-σιγά να διογκούται .Η μάζα αυτή δεν είναι μεν ισχυρή να προστατεύση τα συμφέροντά της, έχει όμως με το μέρος της , την δύναμη των αριθμών οι οποίοι μεταβάλλουν διαρθρωτικώς τα κοινωνικά και οικονομικά δεδομένα.

Έτσι στις αρχές του ΙΖ’ αιώνος συναντάμε στην Αγγλία την « την περί ενδεών» νομοθεσία(POOR LAW ACT 1601)κατά την οποίαν ήταν καθήκον των τοπικών αρχών να προνοούν, για τα μέσα συντήρησης του ενδεούς, του ασθενούς κα του αστέγου. Εντός των πλαισίων της νομοθεσίας αυτής αντιμετωπίζονται και οι εν πολέμω παθόντες.

Η Τρίτη επομένως ιστορική περίοδος της εξέλιξης του θεσμού των συντάξεων, λήγει με την επιβολήν του κοινωνικού, του Διοικητικού και του οργανωτικού παράγοντος ως προσδιοριστικών του θεσμού των συντάξεων.

5.- Μέχρι τα τέλη του 17ου αιώνος , ως γνωστόν, κυριαρχούσε το δόγμα του θεικού δικαίου. Το κράτος, το δίκαιον, η πολιτική εξουσία, οι ηγεμόνες έλκουν την καταγωγήν τους εκ θεού, διότι δεν υπάρχει εξουσία εί μη μόνο από Θεού

Από τον 17ο αιώνα αρχίζει η επίδραση του φυσικού δικαίου το οποίο κυριαρχεί μέχρι και το 19ο αιώνα.

Ο MONTESQIEU με το γνωστό του βιβλίο “ LESPRIT DES LOIS” (1748)θέτει νέες βάσεις στη μελέτη της Πολιτείας και του Δικαίου, ίδια οι θεωρίες του περί ατομικών δικαιωμάτων , περί διακρίσεως των εξουσιών περί αντιπροσωπευτικής Κυβέρνησης, περί της υφής των νόμων, ασκούν βαθεία επίδραση στην πολιτική και νομική σκέψη. Σε αυτά πρέπει να προστεθή η επίδραση την οποία άσκησε ο Ρουσώ με τα έργα του.

Έτσι πλέον μετά από μια μακρά νεκρά περίοδο, αρχίζει να ωριμάζει η σκέψη επανεμφάνισης νόμω του θεσμού των κρατικών συντάξεων, υπό την επίδραση πλέον δικαιοπολιτικών παραγόντων.

Νομοθετική ρύθμιση του θεσμού των Κρατικών συντάξεων καίτοι μη συστηματική –έχουμε από το 18ο αιώνα. Στην Γαλλία με τον νόμο της 3/22 Αυγούστου 1790. Επακολουθεί ο βασικός νόμος της 18.4.1831 « περί στρατιωτικών συντάξεων»και της 9/6/1853 «περί πολιτικών συντάξεων». Με τους νόμους αυτούς οι κρατικές συντάξεις αποτελούν βάρος του Κρατικού Προυπολογισμού με επιβολή κρατήσεων προς ανακούφισή του.

Στην Ελλάδα θέμα συνταξιοδότησης των Κρατικών λειτουργών γεννάται το πρώτον το 1856 επί Κυβερνήσεως Βούλγαρη. Το 1861 επί Κυβερνήσεως Μιαούλη εγκρίνεται ο νόμος ΧΝΒ με τον οποίο συνίσταται ειδικό ταμείο με πόρους από κρατήσεις επί μισθών και με επιχορήγηση του Δημοσίου από τον Κρατικό Προυπολογισμό. Το 1877 το εν λόγω Ταμείο συνεχωνεύθη με το Δημόσιο Ταμείο το οποίο έκτοτε καταβάλλει τις συντάξεις των πολιτικών και στρατιωτικών υπαλλήλων από τον Κρατικό Προυπολογισμό διατηρηθεισών των κρατήσεων, οι οποίες κατά χρονικά διαστήματα κατηργούντο, επανεφέροντο, κατηργούντο κ.ο.κ.

Στην Ελλάδα συστηματική νομοθετική ρύθμιση γίνεται το πρώτον με το Π.Δ. της 31/10/1935 « περί απονομής των πολιτικών και στρατιωτικών συντάξεων» το οποίο ως πρότυπο είχε τους Γαλλικούς νόμους της 18/4/1831 και 9/6/1853 (Εισαγώμενο σύστημα υπολογισμού,υπολογισμό της συντάξεως σε πεντηκοστά)Λίγο αργότερα ο Βασικός αυτός νόμος υπέστη σωρεία τροποποιήσεων(Μέχρι το 1950 εν συνόλω 120 με ισάριθμα νομοθετήματα).

Σημειωτέον ότι το σύνολον σχεδόν των τροποποιήσεων αφεώρα το σύστημα υπολογισμού των συντάξεων(συντάξιμος μισθός, συντάξιμος υπηρεσία, ποσόν συντάξεων, προσαυξήσεις κ.ο.κ.).

Το 1951 καταρτίζεται ο Α.Ν. 1854/51 «περί απονομής πολιτικών και στρατιωτικών συντάξεων».

Παρά την ουσιαστική βελτίωση των συντάξεων εν γένει και ο Κώδιξ αυτός διατήρησε το αυτό σύστημα υπολογισμού των συντάξεων σε πεντηκοστά. Και η τύχη του νέου Κώδικος δεν ήτο διαφορετική. Μέχρι το 2010 υπέστη άνω των 500 τροποποιήσεων με ισάριθμα νομοθετήματα ή κανονιστικές πράξεις.

Οι τροποποιητικές διατάξεις αφορούσαν πλασματική μεγέθυνση του χρόνου συντάξιμου υπηρεσίας , του συντάξιμου μισθού, των προσαυξήσεων επ’ αυτού, του ποσού συντάξεως κ.ο.κ..

Η πανσπερμία διατάξεων που τροποποίησαν τον Α.Ν.1854/51 κωδικοποιήθηκαν με το αριθμ.166/2000 Προεδρικό Διάταγμα.

Επακολούθησαν νέες τροποποιητικές διατάξεις με επακόλουθη νέα κωδικοποίηση με τα Προεδρικά Διατάγματα 108/2007 (Κώδικας Πολεμικών Συντάξεων) και 169/2007 « Κώδικας Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων».

Νεώτερες όμως διατάξεις περιόρισαν τα συνταξιοδοτικά δικαιώματα, με κατάληξη τα απορρεύσαντα από το Μνημόνιο εξαμβλώματα τους Νόμους 3863/10 και 3865/10 που ήδη ισχύουν.

Γιώργου Εμμανουηλίδη

10η Σειρα

Συνάντηση με Καθηγητές της Σ.Τ.Υ.Α

Την Τρίτη 18 Οκτωβρίου 2011 πραγματοποιήθηκε συνάντηση στα γραφεία του Συλλόγου, κατόπιν πρόσκλησής μας, με το προεδρείο του Συλλόγου Καθηγητών της Σ.Τ.Υ.Α οι οποίοι μας ανέλυσαν–παρουσίασαν προβλήματα και απόψεις τις οποίες έχουν ήδη καταθέσει στον νέο Διοικητή της Σχολής σε ενημερωτική συνάντηση γνωριμίας που είχαν την Πέμπτη 15 Σεπτεμβρίου 2011.

Τα θέματα που παρουσίασαν ήταν σε τρείς βασικές κατηγορίες :

1. Ακαδημαϊκής – Εκπαιδευτικής φύσης

2. Διοικητικής φύσης

3. Μισθολογικής φύσης

Η ανάλυση των θεμάτων είχε ως εξής :

1. Ακαδημαϊκής – Εκπαιδευτικής φύσης

(1) Συμβουλευτική συμμετοχή των Καθηγητών μέσω του Προέδρου του Δ.Σ και ενός εκλεγμένου εκπροσώπου στα Εκπαιδευτικά Συμβούλια όπως προβλέπεται από τον Κανονισμό Λειτουργίας της Σχολής.

(2) Επαναφορά της ενεργούς εξέτασης του εργαστηριακού μέρους των μαθημάτων στην εκπαιδευτική και βαθμολογική διαδικασία. Μια Σχολή που στελεχώνει την Αεροπορία με Τεχνικούς πρέπει να απαιτεί την αξιολόγησή τους όχι μόνο σε θεωρητικό αλλά και πρακτικό επίπεδο.

(3) Θέσπιση Θερινού Σχολείου με κύκλο ομιλιών σε σύγχρονα θέματα έρευνας και εκπαίδευσης στο τέλος του εαρινού εξαμήνου (ημερίδα / διημερίδα) με ομιλητές Καθηγητές της Σχολής αλλά και προσκεκλημένους ομιλητές από Πανεπιστήμια και Ερευνητικά Ιδρύματα.

(4) Συγκρότηση Πρότασης των Καθηγητών, μέσω του Δ.Σ και ανεξάρτητης επιτροπής η οποία έχει συσταθεί με γνώμονα τη συνολική εκπροσώπηση όλων των διδακτικών ενοτήτων, για την αναμόρφωση του προγράμματος σπουδών της Σ.Τ.Υ.Α από δύο σε τρία έτη με τελικό στόχο την αναβάθμιση της Σχολής σε Α.Σ.Ε.Ι. Η προσπάθεια αυτή είναι σε εξέλιξη καθώς έχει συγκεντρωθεί περίπου το 70% του απαιτούμενου υλικού. Ο προηγούμενος Διοικητής κος Αλεξόπουλος, τον οποίο ο Σύλλογος Καθηγητών θέλει να τον ευχαριστήσει μέσω του ΔΣ για την συνεχή και ειλικρινή συνεργασία που είχαν, ο νυν Διευθυντής Ακαδημαϊκής Εκπαίδευσης και οι συνεργάτες του ήταν και είναι ενήμεροι για αυτή την προσπάθεια.

Πιστεύουμε ότι η Πρόταση που ετοιμάζει ο Σύλλογος Καθηγητών Σ.Τ.Υ.Α. έρχεται στην καταλληλότερη χρονική συγκυρία αφού μπορεί να αποτελέσει μια πρώτη αξιόπιστη πλατφόρμα λειτουργίας της Σχολής που θα προκύψει από την ενοποίηση των Σ.Τ.Υ.Α, Σ.Υ.Δ και Σ.Ι.Ρ.

2. Διοικητικής φύσης

(5) Έγκαιρη στελέχωση των εργαστηρίων με νέο πολιτικό προσωπικό. Μετά τη συνταξιοδότηση της συντριπτικής πλειοψηφίας του σχετικού πολιτικού προσωπικού πολλά από τα εργαστήρια της Σχολής πλέον δεν λειτουργούν. Είναι παράταιρο μια Σχολή που στελεχώνει την Αεροπορία με Τεχνικούς να μην έχει άρτια εργαστήρια για την εξάσκησή τους σε καθημερινή βάση.

(6) Εφαρμογή των καθολικά αποδεκτών και εφαρμοζόμενων Ακαδημαϊκών κριτηρίων για την στελέχωση της Σχολής με ωρομίσθιους Καθηγητές με διαβάθμιση προτεραιότητας Διδακτορικό, Μάστερ και Πτυχίο.

(7) Συμβουλευτική συμμετοχή των Καθηγητών μέσω του εκλεγμένου Δ.Σ στην σύνταξη της εκάστοτε νέας προκήρυξης πρόσληψης ωρομίσθιων καθηγητών.

3. Μισθολογικής φύσης

(8) Αναπροσαρμογή της ωριαίας αντιμισθίας. Παρά την οικονομική κρίση πιστεύουμε ότι η Σχολή πρέπει να συνεπικουρήσει το αίτημα αυτό αφού η τελευταία αύξηση ήταν το 2003.

(9) Πληρωμή των Καθηγητών έως το πρώτο δεκαήμερο του κάθε μήνα. Έχοντας ένα ανελαστικό οικογενειακό προγραμματισμό πολλοί Συνάδελφοι αντιμετωπίζουν πρόσκαιρο οικονομικό πρόβλημα όταν παρατηρείται καθυστέρηση στην καταβολή των δεδουλευμένων του προηγούμενου μήνα. Πιστεύουμε ότι και στο νέο Ακαδημαϊκό Έτος 2011-2012 η καλή συνεργασία του Τμήματος Διδακτικού Προσωπικού Σ.Τ.Υ.Α με το Τμήμα Οικονομικού της 123 ΠΤΕ θα επιτρέψει την επίτευξη αυτού του στόχου όπως και κατά το έτος 2010-2011.

Στην συνέχεια αντηλλάγησαν απόψεις ανάμεσα στα Δ.Σ του Συλλόγου Αποφοίτων ΣΤΥΑ και Συλλόγου Καθηγητών ΣΤΥΑ σχετικά με τα ανωτέρω θέματα και η συνάντηση έκλεισε με την υπόσχεση να συνεχίσουμε την εποικοδομητική συνεργασία προκειμένου να μπορέσουμε να βοηθήσουμε στο μέτρου του δυνατού την αναβάθμιση της Σχολής μας.

 

 

Ψήφισμα Διαμαρτυρίας


Ψ Η Φ Ι Σ Μ Α

ΠΡΟΣ:

Υπουργό Εθνικής Άμυνας ,κ. Παναγιώτη Μπεγλίτη

KOIN:

Πρωθυπουργό , κ. Γεώργιο A. Παπανδρέου

Αρχηγό Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, κ. Αντώνιο Σαμαρά

Γεν. Γραμματέα ΚΚΕ, κ. Αλέκα Παπαρρήγα

Πρόεδρο ΛΑΟΣ, κ. Γεώργιο Καρατζαφέρη

Πρόεδρο ΣΥΡΙΖΑ, κ. Αλέξη Τσίπρα

Πρόεδρο Δημοκρατικής Συμμαχίας, κ. Ντόρα Μπακογιάννη

Πρόεδρο Δημοκρατικής Αριστεράς, κ. Φώτη Κουβέλη

Πρόεδρο Πανελληνίου Άρματος Πολιτών, κ. Γιάννη Δημαρά

Βουλευτές του Ελληνικού Κοινοβουλίου

Σήμερα την 13/09/2011 συγκλήθηκε έκτακτο Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου μας με θέμα την αντικατάσταση του Διοικητή της Σ.Τ.Υ.Α (Σχολής Τεχνικών Υπαξιωματικών Αεροπορίας) από Ιπτάμενο Αξιωματικό.

Στο Συμβούλιο παρευρέθησαν άπαντα τα μέλη του Δ.Σ. και αποφάσισαν ομόφωνα το παρακάτω  ψήφισμα για την μεθοδευμένη καθ’ όλα και αιφνιδιαστική αντικατάσταση του Διοικητού προελεύσεως Σ.Τ.Υ.Α μετά από 60 έτη  με Ιπτάμενο αξιωματικό.

Δ Ι Α Μ Α Ρ Τ Υ Ρ Ο Μ Ε Θ Α

Για την αντικατάσταση του Διοικητού προελεύσεως Σ.Τ.Υ.Α με Ιπτάμενο αξιωματικό, δεδομένου ότι στην 60χρονη λειτουργία της σημαντικότερης σχολής παραγωγής τεχνικών στελεχών της Πολεμικής Αεροπορίας, η οποία διοικούμενη έως σήμερα από αποφοίτους της είχε πάντα άριστες επιδόσεις.

Η ενέργεια αυτή είναι έξω από κάθε λογική διότι αποδυναμώνει το ηθικό και την προσδοκία υπηρεσιακής εξέλιξής των δοκίμων της σχολής και συνακόλουθα αντίθετη με το υπηρεσιακό συμφέρον.

Ομόφωνα ζητούμε την άμεση ακύρωση της σχετικής διαταγής που αφορά την τοποθέτηση του Ιπταμένου αξιωματικού ως Διοικητή Σ.Τ.Υ.Α και τοποθέτηση αντίστοιχου Διοικητού προελεύσεως Σ.Τ.Υ.Α όπως ίσχυε μέχρι την  09/09/2011 για 60 χρόνια επιτυχούς Διοίκησης από άριστους αξιωματικούς.

ΤΟ  ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ  ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

 

Διαμαρτυρία Συλλόγου Αποφοίτων Σ.Τ.Υ.Α

Ο Σύλλογος από την ίδρυσή του είθισται να παρευρίσκεται σύσσωμος στις εκάστοτε αντικαταστάσεις Διοικητών.

Σήμερα (09/09/11), διαμαρτυρόμενος για την αντικατάσταση του Δκτου Σ.Τ.Υ.Α με αξιωματικό άλλης προέλευσης

δεν θα παρευρεθεί για πρώτη φορά στα τελευταία 29 έτη παρουσία του στον χώρο της Π.Α.

Τιμώντας τον απερχόμενο Δκτή , ο οποίος δυστυχώς έμελλε να είναι και ο τελευταίος Δκτης προέλευσης Σ.Τ.Υ.Α ,

ένα μέλος του Δ.Σ έχει εξουσιοδοτηθεί να παρευρεθεί και να τον τιμήσει στην σημερινή τελετή παράδοσης -

παραλαβής.

Ο Σύλλογος , με όλο τον σεβασμό στον θεσμό που υπηρέτησε με επιτυχία επί διετία , δεσμεύεται να τιμήσει τον

απερχόμενο Δκτη Σ.Τ.Υ.Α ως αρμόζει στην επερχόμενη Γ.Σ του 2012.

Δυστυχώς η σημερινή μέρα είναι από τις μελανότερες στην 62 χρονη ιστορία της Σχολής μας!!! «Εάλω η Σ.Τ.Υ.Α»

 

 

Το τελευταίο Προπύργιο της Σχολής μας έπεσε!!!

Με αφορμή την παράδοση -παραλαβή Διοικητού της Σχολής μας την 9 Σεπτεμβρίου , δημοσιεύουμε επιστολή που λάβαμε απο τον Σμχο ε.α  κ. Δημήτριο Ραχούτη. Σας υπενθυμίζουμε ότι ο κ. Ραχούτης διετέλεσε Διοικητής Σ.Τ.Υ.Α την περίοδο 21/07/1987 έως 07/12/1987και για δεύτερη φορά την περίοδο 26/06/1990 έως 04/12/1991, εποχή που η Σχολή έγινε ανεξάρτητη Διοίκηση, που η Σχολή μπήκε στις πανελλήνιες και που για πρώτη φορά η σχολή είχε Σμήναρχο Διοικητή.

Πράγματι ξαφνιάστηκα, όταν σήμερα πήρα μια πρόσκληση να παρευρεθώ στην παράδοση παραλαβή της Διοίκησης της Σχολής μας που θα γίνει στις 9 Σεπτεμβρίου. Δεν περίμενα ποτέ όμως ότι, ένας Ταξίαρχος Ιπτάμενος, θα ήταν ο νέος Διοικητής. Μετά από μια ιστορική διαδρομή Διοίκησης 61 χρόνων από άξιους συναδέλφους αξιωματικούς από την Σχολή μας, που πέρασαν τόσες και τόσες δυσκολίες που κατάφεραν να κρατήσουν στην υψηλότερη επίδοση αυτόν τον ιερό χώρο, μέσα από αγώνες, προβλήματα και αδυναμίες, για μια στιγμή χάθηκαν όλα.

Μια σχολή που ξεκίνησε από Μοίρα, έγινε Σμηναρχία και άξια ονομάστηκε Διοίκηση, κατάφερε στα τόσα χρόνια να παραδώσει στην Αεροπορία μας επιτυχημένους τεχνικούς που επάνδρωσαν Πολεμικές Μοίρες, Αεροπορικά Κέντρα, Διοικήσεις και τόσα άλλα κέντρα αντιαεροπορικής άμυνας. Σήμερα όλοι αυτοί νιώθουν τόσο λυπημένοι που η Ηγεσία της Αεροπορίας ποδοπάτησε όλα αυτά τα όνειρα και απογοήτευσε τις χιλιάδες αξιωματικούς και υπαξιωματικούς, απαξιώνοντας το κύρος τους, τις γνώσεις τους την ικανότητά τους, την τεχνική κατάρτισή τους.

Φάνηκε πλέον ότι οι αξιωματικοί προερχόμενοι από την Σ.Τ.Υ.Α μας, δεν είναι ικανοί για Διοίκηση και είναι κατάλληλοι μόνο για χαμαλίκι, μόνο για να τρέχουν στην πίστα από το πρωί μέχρι το βράδυ. Και αυτό το αποφάσισαν, ποιοί; εκείνοι που έφτασαν εκεί που είναι τώρα, βοηθούμενοι από αυτούς τους τεχνικούς, που με πολύ ευθύνη , σωστή συνείδηση, υπευθυνότητα και ασφάλεια, ετοίμαζαν μέσα στις χειρότερες συνθήκες εργασίες, τις ατέλειωτες ώρες, νύχτα και μέρα, το αεροσκάφος και μέσα από τις στιβαρές παλάμες τους, το παρέδιδαν σε αυτούς που σήμερα είναι οι ηγήτορες μας. Και αυτοί έτσι για να ικανοποιήσουν τις φιλοδοξίες τους, αποφάσισαν  μετά από τόσα χρόνια να σβήσουν με μια κοντυλιά μια μεγάλη ιστορία της σχολής μας.

Από τις 9 Σεπτεμβρίου, η Διοίκηση της Σχολής Σ.Τ.Υ.Α, έρχεται στα χέρια των Αξιωματικών Ιπταμένων. Σε λίγο θα δούμε Σμηνάρχους ιπταμένους ως Υποδιοικητές και στις Διευθύνσεις της Σχολής και βέβαια μοιράρχους αντί Ανθυποσμηναγούς προερχομένους από την Σχολή μας, να αναλαμβάνουν επισμηναγοί ιπτάμενοι. Φαίνεται ότι πια οι Πολεμικές Μοίρες δεν χρειάζονται στελέχωση. Όλα πάνε τόσα καλά δόξα σοι ο Θεός...

Πιστεύω όλοι αυτοί θα πούνε ότι, γίνονται αυτές οι φοβερές αλλαγές για να αναβαθμισθεί η Σχολή, να βλέπουν οι μαθητές Ταξίαρχο Διοικητή και να χαίρονται και να κάνουν όνειρα, όπως τα δικά μας όνειρα που περιμέναμε κάποια στιγμή η Ηγεσία μας, θα έβλεπε και λίγο χαμηλά και θα μας έδινε την δυνατότητα, σε όσους είχαν τα κατάλληλα προσόντα να έπαιρναν εκείνο τον αποστρατευτικό βαθμό του ταξιάρχου. Εύγε στην άξια ηγεσία μας, μεγάλη η αναβάθμιση της Σ.Τ.Υ.Α!!!!!

Και εγώ με την πρόσκληση τί θα πρέπει να κάνω, Να παραβρεθώ σε αυτήν την όμορφη τελετή, να δώ την Σχολή που υπηρέτησα με τόση αγάπη, να αναβαθμίζετε και να χαίρομαι.!!!!!!! Τί ειρωνεία..

Αγαπητοί μου Φίλοι του Διοικητικού Συμβουλίου του Σ.Α.Σ, ξέρω τους διαχρονικούς σας αγώνες που έχετε δώσει για το θέμα αυτό, τις επισκέψεις στα επιτελεία και τις Διοικήσεις, τις υποσχέσεις των ανωτέρων και όλο το σκοτεινό παρασκήνιο για όλη αυτήν την αδικία αλλά  και για τόσα άλλα σοβαρά θέματα που αφορούν την κατηγορία μας. Νιώσατε και εσείς από κοντά την αναλγησία, την αδιαφορία, την προσπάθεια της υποβάθμισης μας… Νιώθω την πικρά σας, όμως νιώθω ότι αγωνιστήκατε με όλες τις δυνάμεις να κρατήσετε αυτό το οχυρό ψηλά. Συγχαρητήρια για ότι κάνατε και για ότι κάνετε!!! Σας ευχαριστούμε..

Εύχομαι επιτυχίες σε όλους..

 

Με εκτίμηση

Δημ. Ραχούτης

Σμήναρχος ε.α

Χαιρετισμός νέου Προέδρου Σ.Α.Σ

Αγαπητοί Φίλοι και Συνάδελφοι,

Όπως είναι γνωστό μετά την παραίτηση το Προέδρου του Συλλόγου μας κ. Πιέρρου Πλατάνα και σύμφωνα με την εντολή σας κατά την εκλογική διαδικασία της Γ.Σ στις 30 Ιανουαρίου 2010 με εκλέξατε ως μοναδικό εφεδρικό Πρόεδρο και σας ευχαριστώ, παρέλαβα την προεδρία του Συλλόγου μας.

Την ημέρα των εκλογών στις προγραμματικές μου δηλώσεις που σας ανακοίνωσα , σας είχα υποσχεθεί ότι εάν εκλεγώ θα προσπαθούσα να τις υλοποιήσω όλες.

Μία από τις προγραμματικές μου δηλώσεις που την γράφω όπως ακριβώς την είχα ανακοινώσει την ημέρα αυτή είχε ως ακολούθως , «πιστεύω επίσης ότι υπάρχουν μεγάλα κενά στα υγειονομικά μας θέματα και στην υγειονομική μας κάλυψη» , όσο και αν φαίνεται περίεργο σε μερικούς που το ακούνε , είναι η πραγματικότητα π.χ. τομείς όπως καρδιοχειρουργική, νεφρολογική, γυναικολογική, παιδιατρική, πλαστικο-χειρουργική και τόσες άλλες ειδικές ιατρικές μονάδες που χρειάζονται και δεν υπάρχουν από πλευράς δικής μας στο χώρο του Γ.Ν.Α.

Τι μπορούμε να κάνουμε; Έχω βάλει ένα άλλο στόχο να γίνει μία προσπάθεια κατά το δυνατόν να καλυφθούν οι ανάγκες αυτές που πιθανόν και δεν εύχομαι ποτέ να έχουν οι συνάδελφοι και τα προσφιλή τους μέλη, με υπογραφή ειδικών συμβάσεων συμφωνιών – προσφορών με ιδρύματα τα οποία έχουν τη σχέση του Δημοσίου η Ιδιωτικού δικαίου , ώστε να εξυπηρετούμεθα με ειδική σύμβαση κατά προτεραιότητα και να τυγχάνουμε και των αντίστοιχων εκπτώσεων.  Αυτό βέβαια είναι μία από τις προτάσεις τις οποίες κάνω και λέω ότι είναι μία πρόταση , την οποία θα ξεκινήσω άμεσα διότι έχω δει πολλές περιπτώσεις συναδέλφων που δεν είχαν την δυνατότητα να πάνε μόνοι τους σε τέτοια Ιδρύματα και είχαν στην συνέχεια οικονομικά προβλήματα.

Βέβαια πρέπει να σας πω επίσης ότι σε μία προ-συζήτηση που έγινε , περιλαμβάνονται όλοι οι συγγενείς του ενδιαφερομένου στους δικαιούμενους  περίθαλψη  συμπεριλαμβανομένων και των γαμπρών –νιφάδων μας που δεν καλύπτονται από την ασφάλειά μας σε καμία σήμερα ασφάλιση του Δημοσίου.

Ξεκινώντας λοιπόν την υλοποίηση των υποσχέσεων μου σας ανακοινώνω ότι προσφάτως πέτυχα την συμφωνία – προσφορά σε δύο υψηλού επιπέδου ιατρικά κέντρα την κλινική Doctor Hospital και το νοσοκομείο ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ, για όλους μας και για όλα τα μέλη μας και τους συγγενείς τους πάνω από 14 ετών , χωρίς καμία μα καμία οικονομική επιβάρυνση τους οποίες συμβάσεις δημοσιεύουμε αυτούσιες κατωτέρω και παρακαλούμε για την αποστολή των προβλεπομένων αιτήσεων σας στο Σύλλογο μας προκειμένου να σας εκδοθούν οι προβλεπόμενες κάρτες όλης της οικογένειάς σας.

Με συναδελφικούς χαιρετισμούς

Δημήτριος Τρέσσος

Πρόεδρος Σ.Α.Σ

 

Διευκρίνηση

Τα ενυπόγραφα κείμενα δεν εκφράζουν κατ' ανάγκη το Σ.Α.Σ αλλά μόνο τον Συντάκτη.