Μελέτη Αποφοίτων ΑΣΣΥ

Μελέτη Αποφοίτων ΑΣΣΥ

Σε μελέτη που εκπόνησε Ομάδα Εργασίας αποφοίτων ΑΣΣΥ, αναφέρθηκε σε άρθρο του στην Ιστοσελίδα του Army Voice το μέλος του Δ.Σ. του Σ.Α.Σ, Σγος ε.α. Πασχάλης Αραμπατζής. Το άρθρο είναι ουσιαστικά προδημοσίευση της δημόσιας παρουσίασης της μελέτης. Ο πλήρης  τίτλος της μελέτης είναι: Στρατιωτικές Σχολές Εφαρμοσμένων Επιστημών και Τεχνολογίας για τα Μεσαία Στελέχη στις ΕΔ του 21ου αι. Ο δε υπότιτλος: Υπό τη σκιά του Σώματος Υπξκών
Παρατίθεται το σύνολο του άρθρου, όπως αυτό δημοσιεύτηκε την Τετάρτη 10 Δεκ. 2025 στο Army Voice.  

Ανέλιξη ΑΣΣΥ: Πρόταση για Σχολές Εφαρμοσμένων Επιστημών

Το κείμενο που ακολουθεί αποτελεί θεματική ενότητα της μελέτης με τίτλο «Ανέλιξη ΑΣΣΥ: Πρόταση για Σχολές Εφαρμοσμένων Επιστημών».
Η ενότητα αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο της ευρύτερης εργασίας «Στρατιωτικές Σχολές Εφαρμοσμένων Επιστημών και Τεχνολογίας για τα μεσαία στελέχη στις ΕΔ του 21ου αιώνα υπό τη σκιά του Σώματος Υπξκών».
Η μελέτη εκπονήθηκε με πρωτοβουλία του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Αποφοίτων ΣΤΥΑ. Στη σύνταξη και τεκμηρίωσή της συνέβαλαν Απόφοιτοι ΣΤΥΑ, με τη συνεργασία αποφοίτων ΣΥΔ, ΣΜΥ και ΣΜΥΝ, εν ενεργεία και εν αποστρατεία. Η ομάδα εργασίας συγκροτήθηκε από στελέχη προερχόμενα από διαφορετικές θέσεις των ΕΔ και από ποικιλία ακαδημαϊκών αντικειμένων, συμπεριλαμβανομένων και κατόχων διδακτορικών τίτλων.
Η παρούσα εργασία διαμορφώθηκε ως τεκμηριωμένη απάντηση στην υποβάθμιση των Αποφοίτων ΑΣΣΥ, όπως αυτή προκύπτει από το σχέδιο νόμου του ΥΠΕΘΑ «Χάρτης Μετάβασης των Ενόπλων Δυνάμεων στη Νέα Εποχή», το οποίο επηρεάζει τόσο τη βαθμολογική και μισθολογική τους εξέλιξη όσο και το ακαδημαϊκό τους καθεστώς.

Γράφει ο Σγος ε.α. Αραμπατζής Πασχάλης
Απόφοιτος ΣΤΥΑ, Απόφοιτος Σχολής ΚΟΕ ΑΠΘ/ Τμ. Πολιτικών Επιστημών

Η αναγκαιότητα ανωτατοποίησης των Ανωτέρων Στρατιωτικών Σχολών Υπξκών (ΑΣΣΥ) και η μετεξέλιξή τους σε Ανώτατες Στρατιωτικές Σχολές Εφαρμοσμένων Επιστημών και Τεχνολογίας (ΑΣΣΕΕΤ).
Α. Η αναγκαιότητα της ανωτατοποίησης των ΑΣΣΥ.
Είναι σαφές ότι η συμβολή των αποφοίτων ΑΣΣΥ στις ΕΔ αποτελεί τον δομικό πυλώνα της επιχειρησιακής ετοιμότητας και της τεχνολογικής επάρκειάς τους των Ενόπλων Δυνάμεων. Η διαχρονική και καθοριστική παρουσία τους στην πρώτη γραμμή της υποστήριξης και της επιχειρησιακής ανθεκτικότητας και αποδοτικότητας, δεν μπορεί παρά να συνδέεται άρρηκτα με το επίπεδο της θεσμικής, ακαδημαϊκής και επαγγελματικής τους αναγνώρισης.
Η αναβάθμιση του ρόλου τους δεν αποτελεί μόνο ζήτημα επιχειρησιακής αποτελεσματικότητας, αλλά και θέμα θεσμικής ισότητας, εκπαιδευτικής συνέπειας και στρατηγικής ευθυγράμμισης με τα διεθνή πρότυπα στρατιωτικής εκπαίδευσης. Στο πλαίσιο αυτό, η ένταξη των ΑΣΣΥ στην Ανώτατη Εκπαίδευση και η ισοτιμία του απονεμόμενου τίτλου σπουδών με αυτόν των ΑΕΙ αναδεικνύεται πλέον ως επιτακτική ανάγκη, για τους εξής λόγους:
α. Παροχή εκπαίδευσης ισοδύναμης με ΑΕΙ Εφαρμοσμένων Επιστημών και Τεχνολογίας.
β. Αντίστοιχη αναγνώριση σε διεθνές επίπεδο.
γ. Ακαδημαϊκή και επαγγελματική αναγνώριση αποφοίτων.
δ. Ενίσχυση του ρόλου και της αποστολής των Ενόπλων Δυνάμεων.
Η αναγνώριση των ΣΜΥ – ΣΜΥΝ – ΣΜΥΑ ως Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα Εφαρμοσμένων Επιστημών και Τεχνολογίας αποτελεί κρίσιμο παράγοντα αναβάθμισης των Ενόπλων Δυνάμεων, καθώς ενισχύει ταυτόχρονα τον θεσμικό ρόλο της Σχολών αυτών, την ποιότητα της στρατιωτικής εκπαίδευσης και το επιχειρησιακό δυναμικό τους.
Μια τέτοια μεταρρύθμιση θα:
-Ενδυναμώσει την εκπαιδευτική αποστολή του Ελληνικού Στρατού, του Πολεμικού Ναυτικού και της Πολεμικής Αεροπορίας, καθιστώντας τις Σχολές αυτές πόλο έλξης.
-Διασφαλίσει την πλήρη επιστημονική και τεχνική επάρκεια των αποφοίτων, σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από συνεχή τεχνολογική εξέλιξη και καινοτομία, σύνθετες επιχειρησιακές απαιτήσεις και αυξημένες ανάγκες ασφάλειας πτήσεων και επιγείων μέσων και τεχνικής ετοιμότητας.
Απτά λειτουργικά οφέλη:
Οι απόφοιτοι ΑΣΣΕΕΤ θα αναλαμβάνουν ειδικό ρόλο από την πρώτη ημέρα (π.χ. engine borescope, data-link troubleshooting), μειώνοντας δραστικά τον χρόνο On-the-Job Training (OJT) – πρακτικής εκπαίδευσης στις Μονάδες, λόγω της βαθύτερης ακαδημαϊκής και τεχνολογικής προετοιμασίας τους.
Η τετραετής εκπαίδευση καθιστά τον απόφοιτο τεχνολόγο ΑΣΣΕΕΤ επιπέδου Bachelor, με: θεσμικά κατοχυρωμένη επαγγελματική εξειδίκευση, διεθνώς αναγνωρίσιμο τίτλο σπουδών, συντομότερο χρόνο πλήρους επιχειρησιακής ένταξης, ανοικτές δυνατότητες συνέχισης σπουδών σε στρατιωτικό ή πολιτικό επίπεδο (π.χ. μεταπτυχιακές σπουδές, στρατηγικές σπουδές, τεχνολογία άμυνας), για τη λειτουργία και την εξέλιξη των Ενόπλων Δυνάμεων.
Επιπλέον στρατηγικά πλεονεκτήματα:
Η θεσμική αναβάθμιση των τριών Σχολών θα ενισχύσει τη διαλειτουργικότητα των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας μας με τις συμμαχικές δυνάμεις του ΝΑΤΟ, καθώς θα καθιερώσει κοινή επαγγελματική και εκπαιδευτική γλώσσα.
Η καλύτερη θεωρητική κατάρτιση των νέων αποφοίτων ΑΣΣΕΕΤ θα τους επιτρέψει να συμβάλουν πιο ουσιαστικά στον σχεδιασμό, τη διοίκηση και την υποστήριξη επιχειρησιακών δράσεων, ενισχύοντας την αποδοτικότητα σε επίπεδο μονάδας και επιτελείου.
Συνολικά, η αναγνώριση των ΣΜΥ – ΣΜΥΝ – ΣΜΥΑ ως ΑΕΙ Εφαρμοσμένων Επιστημών και Τεχνολογίας διαμορφώνει ένα σύγχρονο και παράλληλα εκσυγχρονισμένο, ευέλικτο και στρατηγικά ευθυγραμμισμένο εκπαιδευτικό πρότυπο για το σύνολο των Ενόπλων Δυνάμεων, που ανταποκρίνεται στις προκλήσεις του μέλλοντος.
Β. Μετεξέλιξη των ΑΣΣΥ σε ΑΣΣΕΕΤ.
Δεδομένα – Παραδοχές
Εισαγωγή μέσω πανελληνίων εξετάσεων των σπουδαστών στις στρατιωτικές Σχολές ΑΣΣΥ και ΑΣΕΙ.
Ακαδημαϊκός χάρτης τριτοβάθμιας τυπικής ακαδημαϊκής εκπαίδευσης συμφ. με τον ν. 4610/2019 – ΦΕΚ 70/Α/7-5-2019 και με τον ν. 4957/2022 – ΦΕΚ 141/A/21.07.2022.
Νέο Προσοντολόγιο – Κλαδολόγιο συμφ. με το π.δ. 85/2022 (Καθορισμός προσόντων διορισμού σε φορείς του Δημοσίου) και η αναφορά σε Πανεπιστημιακή εκπαίδευση ΠΕ και Τεχνολογική εκπαίδευση ΤΕ.
Παράλληλες ειδικότητες σε συναφή αντικείμενα σε Σχολές ΑΣΣΥ και ΑΣΕΙ.
Το ελληνικό μοντέλο εκπαίδευσης και βαθμολογικής εξέλιξης των Αποφοίτων ΑΣΣΥ ως μια παγκόσμια πρωτοτυπία, πετυχημένης εκ του αποτελέσματος, δημόσιας πολιτικής και θεσμού διαχρονικά.
Στο πλαίσιο της έννοιας της µετεξέλιξης προτείνονται τα ακόλουθα: 
α. Τον µετασχηµατισµό των ΑΣΣΥ των τριών κλάδων και την ονομασία τους σε Ανώτατες Στρατιωτικές Σχολές Εφαρμοσμένων Επιστημών και Τεχνολογίας µέσω της ίδρυσης Τμημάτων Τεχνολογικών Επιστημών, Τμήματος Οικονομικών και Διοίκησης και Τμήματος Θετικών Επιστημών. Στα Τμήματα θα ενταχθούν οι αντίστοιχοι Τομείς οι οποίοι θα αποτελέσουν τον µετασχηµατισµό των σημερινών ειδικοτήτων, µε την πρόσθεση στο Τμήμα Θετικών Επιστημών του Τομέα Χημείας για την ικανοποίηση των αναγκών των ΕΔ για στελέχη µε μορφωτικό υπόβαθρο στον εν λόγω Τομέα.
β. Την αναβάθμιση του επιπέδου σπουδών σε Ανώτατο είτε µέσω της ένταξης / ανάθεσης της ακαδημαϊκής εκπαίδευσης ανά Τμήμα σε αντίστοιχο ΑΕΙ ή ΑΣΕΙ. Για παράδειγμα, η μετεξέλιξη της ΣΜΥΑ μπορεί να επιτευχθεί, εν προκειμένω για τα Τμήματα Τεχνολογικών Επιστημών και Οικονομικών και Διοίκησης στο ΠΑΔΑ και το Τμήμα Θετικών Επιστημών στο ΕΚΠΑ, µε ανάλογα προγράµµατα σπουδών.
γ. Η φοίτηση στις ΑΣΣΥ να αλλάξει από 3ετής σε 4ετής µε προσθήκη ενός (1) επιπλέον χρόνου κατά τον οποίο θα πραγματοποιείται εκπόνηση πτυχιακής εργασίας και πρακτική άσκηση.
δ. Διατήρηση του πυρήνα των ΑΣΣΥ µέσω της Στρατιωτικής και Επιχειρησιακής αλλά και Ακαδημαϊκής, όπου κρίνεται αναγκαίο, εκπαίδευσης για τη συνδρομή στην παραγωγή/επιμόρφωση στελεχών κατάλληλων για τις Ένοπλες Δυνάμεις.
ε. Απονομή Πτυχίου Ανώτατης Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Επιπέδου 6) ισότιμο µε τα Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών και Τεχνολογίας (πρώην ΤΕΙ) και παροχή δυνατότητας συνέχισης σπουδών σε Πολυτεχνικές Σχολές και ΑΕΙ, για την απόκτηση τίτλου σπουδών ανώτατης εκπαίδευσης αλλά και συµµετοχής σε μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών.
στ. Σταδιοδρομία αποφοίτων ως στελέχη μεσαίας κλίμακας µε στόχο να αποτελέσουν την ενδιάμεση βαθμίδα μεταξύ των ΕΠΟΠ και των αποφοίτων των ΑΣΕΙ, µε ρόλο που προσιδιάζει τους απόφοιτους Κλάδων ΤΕ Διοικητικού – Λογιστικού, Πληροφορικής, Τεχνολογικών Εφαρμογών σύμφωνα με το π.δ. 85/2022 Καθορισμός προσόντων διορισμού σε φορείς του Δημοσίου (Προσοντολόγιο – Κλαδολόγιο), µε ανάλογα καθήκοντα και αρμοδιότητες, και σαφή πρόβλεψη ανάληψης θέσεων ευθύνης για στελέχη µε αυξημένα ακαδημαϊκά και επαγγελματικά προσόντα.

Μερικοί τίτλοι των περιεχομένων της μελέτης

Ο ρόλος των Αποφοίτων ΑΣΣΥ στις Ένοπλες Δυνάμεις διαχρονικά και στο μέλλον.
Ιστορική εξέλιξη του ακαδημαϊκού επιπέδου των Σχολών ΑΣΣΥ.      
Η διαχρονική αναγκαιότητα των μεσαίων στελεχών αποφοίτων ΑΣΣΤΕ στις ΕΔ.
Το ελληνικό μοντέλο εξέλιξης των Αποφοίτων ΑΣΣΥ και τα χαρακτηριστικά του. Μια  παγκόσμια πρωτοτυπία.           
Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά  του ελληνικού μοντέλου.       
Πλεονεκτήματα του ελληνικού μοντέλου  των Αποφοίτων ΑΣΣΥ.    
Προκλήσεις και αδυναμίες του μοντέλου.    
Γενική αποτίμηση – Προοπτική αναβάθμισης.        
Ποσοτικά χαρακτηριστικά σήμερα.   
Η αναγκαιότητα ανωτατοποίησης των ΑΣΣΥ και η μετεξέλιξή τους σε ΑΣΣΕΕΤ.      
Μετεξέλιξη των ΑΣΣΥ σε ΑΣΣΕΕΤ.       
Η βαθμολογική εξέλιξη σε συνδυασμό με το career path (επαγγελματική πορεία) των αποφοίτων ΑΣΣΕΕΤ.           
Πολιτική αξιοποίησης και σταδιοδρομικής κατεύθυνσης (Carrer Path) μονίμων στελεχών ΕΔ.  
Ο σύγχρονος Απόφοιτος  Ανώτατων Στρατιωτικών Σχολών Τεχνολογικών Επιστημών.      
Ικανοποίηση των οικονομικών αναγκών των στελεχών.       

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ  Α΄        
Μοντέλα βαθμολογικής εξέλιξης των Υπξκών σε κράτη μέλη του ΝΑΤΟ και της Ευρώπης.
α.         Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής (ΗΠΑ).           
β.         Ηνωμένο Βασίλειο (ΗΒ).        
γ.         Καναδάς.        
δ.         Χώρες της Ευρώπης μέλη του ΝΑΤΟ.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β΄          
Ηλικιακή διάρθρωση των Ενόπλων Δυνάμεων των ΗΠΑ για το έτος 2023. 
α.         Σύνολο εν ενεργεία στελεχών.          
β.         Μη Μόνιμα Στελέχη.
γ.         Αξκοί.  
δ.         Αριθμός στελεχών, ποσοστά  ηλικιακών ομάδων και αντιστοιχία Αξκών – Μη Μόνιμων Στελεχών  ανά κλάδο.