21-22 ΙΟΥΛΙΟΥ 1974 - ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ

21-22 ΙΟΥΛΙΟΥ 1974 - ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ

Γράφει ο Σγος εα Παναγιώτης Καράμπελας της 9ης Σειράς.

  Ιούλιος 1974. Τότε που οι Έλληνες της Κύπρου είχαν χωριστεί σε δυο στρατόπεδα. Η χούντα ήταν η αιτία με το εγκληματικό της πραξικόπημα κατά του Μακαρίου. Ήταν οι ίδιοι της χούντας που είχαν αποσύρει και τη ελληνική Μεραρχία από την Κύπρο. Την είχαν απογυμνώσει.
  Ο Αττίλας βρήκε την ευκαιρία, που χρόνια αναζητούσε, να «σώσει» τους αδελφούς του! Επιχείρησε μια εισβολή-παρωδία. Η αεροπορία τους βύθιζε δικά τους πλοία. Ούτε και τότε η Χούντα δεν τόλμησε να προλάβει τα χειρότερα. Μίλαγε για άσκηση των Τούρκων, όπως για χρόνια κάνανε! Oι διαχρονικοί μας σύμμαχοι με πνεύμα Kissinger παραπληροφορούσαν τους Έλληνες, τους παγίδευαν.
  Η Ελλάδα έχοντας τότε ποιοτική υπεροπλία σε θάλασσα και αέρα, δεν έστειλε ούτε ένα υποβρύχιο, ούτε ένα F4 να τους σπείρει τον τρόμο και το φόβο, όταν άτακτα προσπαθούσαν να πατήσουν στεριά στην Κύπρο. Να τους κάνει να τρέχουν ακόμη για να σωθούν. Αλλά και κανένας από τη χούντα δεν τόλμησε, έστω και τις τελευταίες ώρες, για μια προσπάθεια ενίσχυσης της Κύπρου. Την τιμωρούσε και πάλι γιατί ο «παππάς» (Μακάριος) είχε σωθεί; Δικαιολογίες άπειρες, μα καθόλου πειστικές. Συσκέψεις επί συσκέψεων χωρίς δυνατότητα αποφάσεων.  
  Μια προσπάθεια για μεταφορά κομάντος στην Κύπρο από ιδιωτικό αεροπορικό φορέα βρήκε εμπόδια τυπικά, αλλά «ναυάγησε» τελικά σε διάδρομο του αεροδρομίου της Σούδας! Ήταν τότε η καλλίτερη περίπτωση ουσιαστικής ενίσχυσης των Κυπρίων! Δεν έγινε όμως!
  Και τότε ο Α/ΓΕΑ Αλ. Παπανικολάου  τόλμησε και έσπασε τη σιωπή της ντροπής. Υπολόγισε το ΧΡΕΟΣ. Στις 21-7-1974 διατάσσει όλα τα μεταγωγικά αεροσκάφη NORATLAS να αναχωρήσουν από τις μονάδες στις οποίες είχαν αραιώσει για άμεση παροχή κάθε βοήθειας και να μεταβούν αμέσως στο αεροδρόμιο της Σούδας.
  Μέχρι την 23:00 έχουν συγκεντρωθεί εκεί 20 NORATLAS. Κάποια φορτωμένα με κομάντος από την Ελευσίνα. Τα υπόλοιπα φορτώνονται στη Σούδα. Άλλα με κομάντος και άλλα με πυρομαχικά. Οι σκηνές μοναδικές, τόσο από το εκεί προσωπικό εδάφους, όσο και από τα πληρώματα των NORATLAS για να προετοιμαστούν το συντομότερο για απογείωση. Οι χειριστές παίρνουν στο κέντρο επιχειρήσεων σχετικές οδηγίες για την υλοποίηση της επιχείρησης με τον κωδικό «ΝΙΚΗ» και ανάλογα σχέδια πτήσης. Οι Ιπτάμενοι Μηχανικοί και οι Ναυτίλοι μεριμνούν για ανεφοδιασμό των αεροσκαφών με επαρκή καύσιμα, σωστή φόρτωση των αεροσκαφών με κομάντος ή πυρομαχικά και εκτενή προ πτήσεως επιθεώρηση.
  Τα πληρώματα δείχνουν αποφασισμένα να ολοκληρώσουν με επιτυχία αυτή την κρίσιμη και εξαιρετικά δύσκολη αποστολή. Καμία αντίρρηση. Όλοι πιστοί στον όρκο που έχουν δώσει. Οι απογειώσεις αρχίζουν. Ο χρόνος περνάει βασανιστικά. Οι κινητήρες όλων των αεροσκαφών αρχίζουν να λειτουργούν μόλις ολοκληρώνουν τη φόρτωσή τους. Η αγωνία κορυφώνεται αναμένοντας οδηγίες για γραμμή και απογείωση.
  Τα περισσότερα έχουν πλέον απογειωθεί, όταν βλέπουμε να καταφτάνει ο υπεύθυνος Ταξίαρχος για την διεξαγωγή της επιχείρησης στα αναμένοντα πέντε τελευταία αεροσκάφη με λειτουργούντες τους κινητήρες για απογείωση και δίνει εντολή, να σβήσουν οι κινητήρες. Ενημερώνει ότι τα πέντε NORATLAS που δεν έχουν απογειωθεί, ότι δεν θα συμμετέχουν στην αποστολή για επιχειρησιακούς λόγους. Λόγω βεβαίας έκθεσής τους σε κίνδυνο από την τουρκική αεροπορία, εξαιτίας της εκτιμωμένης παρέλευσης του χρόνου κάλυψής των από το σκότος της νύκτας, κατά την εκεί άφιξή των.
  Ένα από τα αεροσκάφη που καθυστερημένα έφτασε στη Σούδα και δεν πρόλαβε να απογειωθεί, αν και το ήθελε το πλήρωμα, ήταν το αεροσκάφος με S/N 131.
  Η καθυστέρηση αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι ήταν ένα αεροσκάφος που προερχόταν από α/φη κατηγορίας ¨Ζ¨ (μακράς αποθήκευσης από 18 μήνες περίπου). Είχε αξιοποιηθεί πριν λίγες ώρες με τεράστια προσπάθεια  του προσωπικού όλων των ειδικοτήτων της Μοίρας και είχε τεθεί σε πτητική κατάσταση με έκτακτες διαδικασίες αποκατάστασης πολλών προβλημάτων και κρίσιμων εργασιών τεσσάρων ωρών. Λόγω έλλειψης αρμοδίου πιστοποίησης της πλοϊμότητας τούτου, εκείνες τις ώρες, υπογράφηκε από τον Μηχανικό εδάφους και Ιπτάμενο μηχανικό του πληρώματος ανάγκης που έφτασε αργότερα ασφαλώς στη Σούδα. ΚΑΝΕΝΑΣ, ωστόσο, από όλα τα μέλη του πληρώματος δεν δυστρόπησε ή εξέφρασε αντίρρηση ή δίστασε, με πρώτο τον  κυβερνήτη Ιω. Σταματελόπουλο, να συμμετέχει στην αποστολή.
  Τελικά, το παροπλισμένο 131 NORATLAS έφτασε καθυστερημένα στη Σούδα, όπου σύντομα επανεξυπηρετήθηκε και φορτώθηκε με πυρομαχικά για την αποστολή στην Κύπρο, αναμένοντας μάλιστα και αυτό με λειτουργούντες τους κινητήρες για γραμμή και απογείωση!
  Τελικά και άλλα τέσσερα αεροσκάφη NORATLAS, που είχαν προηγηθεί χρονικά στην άφιξή τους, δεν τους επιτράπηκε από τον υπεύθυνο συντονιστή Ταξίαρχο Στεφαδούρο  η απογείωση, για λόγους επιχειρησιακούς. Κάποιοι, δυστυχώς, καλοί συνάδελφοι έτρεξαν συλλήβδην να θεωρήσουν ότι πληρώματα «απέφυγαν» να φέρουν σε πέρας την αποστολή τους ή να απογειωθούν. Κρίμα. Πολύ προσβλητικό, ντροπή για συναδέλφους από συναδέλφους. Μάλιστα τέτοιες ώρες! Στον κατάλληλο χρόνο συζητούνται. Ερευνώνται!
  Δυστυχώς και η προχειρότητα ενημέρωσης των «αρμοδίων» στην Κύπρο για την εκτέλεση αυτής της έκτακτης αποστολής από τους εδώ «αρμόδιους» στο πεντάγωνο ΔΕΝ εξασφαλίστηκε, με αποτέλεσμα να καταρριφθεί το ΝΙΚΗ 4 από φίλια πυρά και να σκοτωθούν όλοι (μέλη του πληρώματος και κομάντος, εκτός από έναν κομάντος)! καθώς και να βληθούν άλλα δύο αεροσκάφη με τραυματίες και νεκρούς κομάντος, αλλά και αχρήστευση των αεροσκαφών.
  Οι κομάντος που τελικά μεταφέρθηκαν εκεί υπό την ηγεσία του γενναίου Διοικητού τους, τελικά πολέμησαν σαν λιοντάρια και διέσωσαν το αεροδρόμιο της Λευκωσίας από τον Αττίλα, κάτι το οποίο δεν το αναφέρουν πολλοί εδώ στην Ελλάδα. Και εδώ η σκοπιμότητα ή και η μικροψυχία καλά κρατεί. 
 
  Σήμερα πονούμε για τους αξέχαστους συναδέλφους του πληρώματος του ΝΙΚΗ 4. Ένα μνημόσυνο ακόμα, δικό μας, για εκείνους: Β. Παναγόπουλο, Στ. Συμεωνίδη, Γ. Δάβαρη και Ηλ. Άνθιμο. Αλλά και τους κομάντος, που μαζί τους έχασαν τη ζωή τους! 
  Δυστυχώς, μετά από πολλά χρόνια κανένας νεότερος Έλληνας δεν ξέρει τίποτα για την εκτέλεση αυτής της παράτολμης επιχείρησης, αν και τα διεθνή μέσα είχαν μιλήσει τότε με πολύ θαυμασμό για την εκτέλεση μιας «αποστολής αυτοκτονίας» από την ελληνική ΠΑ. Η Πολιτεία τι κάνει για να μάθουν οι νεότεροι; Να διατηρηθεί επίκαιρο αυτό το κατόρθωμα σύγχρονων ηρώων στρατιωτικών, πιστών στον όρκο τους;

  Οι καιροί, ου μενετοί! Τα μηνύματα καθημερινά, για τις προθέσεις των γειτόνων. 
  Το φρόνημα, το ηθικό, το πάθος, η πίστη στα ιερά και όσια, η αποφασιστικότητα για αγώνα υπεράσπισης της Πατρίδας εμπνέονται πρώτα από τα αρμόδια όργανά της με ανάλογη προβολή, αναγνώριση του σοβαρού της αποστολής των, επιμελημένη μεταχείριση του προσωπικού των ΕΔ και την εξασφάλιση των αναγκαίων για το έργο τους μέσων. Η αντιμιλιταριστική εμπάθεια αρκετών πολιτικών πικραίνει και υποσκάπτει μνημεία αγωνιστών, πεσόντων σε αγώνες της Πατρίδας. Δεν προσθέτει ψήφους!     

  ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ τις ώρες εκείνες.
  ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ ότι δεν μπόρεσα να βοηθήσω τους αδελφούς Κυπρίους εκείνες τις δύσκολες ώρες!
  ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ τους άδικα πεσόντες συναδέλφους του ΝΙΚΗ 4.
  ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ ΤΗΝ ΚΥΠΡΟ ΠΟΥ ΠΑΛΙ ΔΟΚΙΜΑΖΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΕΙΨΗ ΑΛΗΘΙΝΗΣ ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ ΤΩΝ … ΣΥΜΜΑΧΩΝ! Αλήθεια, μόνον τα οικονομικά συμφέροντα λογίζονται, κύριοι; Η Ηθική των συμμαχιών, δεν λογίζεται; Μήπως δεν υπάρχει;

Σμηναγός ε.α. Παναγιώτης Καράμπελας
Επίτιμος Πρόεδρος του Συλλόγου Αποφοίτων ΣΤΥΑ